چکیده
پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی ایران و ایران بزرگترین صادر کننده این محصول در سطح جهان است. سهم چشمگیری از تولید، سطح زیر کشت، مقدار و ارزش صادرات جهانی پسته به ایران اختصاص دارد. علی رغم اینکه ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده پسته در جهان است که ایران در تولید و صادرات پسته از مزیت نسبی برخوردار است، در زمینه تولید، بازاریابی و صادرات پسته مشکلات زیادی وجود دارد. در رابطه با تولید پسته مشکل بیشتر به بهره وری پایین عامل زمین برمی گردد، به گونه ای که کشور از این بابت رتبه دهم را در میان ده تولید کننده عمده جهان در سال 2005 داشته است. در زمینه بازاریابی، عدم توجه به عمل آوری بهداشتی و انبارداری صحیح محصول و در زمینه صادرات نیز ناکرایی بازار صادراتی و ساختار نامناسب(انحصار چند جانبه خرید) و نبودن اطلاعات دقیق و کامل از وضعیت بازار جهانی و قیمتها از مشکلات عمده می باشند. برخورداری از مدیریت علمی در مزرعه و به دنبال آن افزایش عملکرد و بهره وری، اثر انکارناپذیری بر افزایش تولید این محصول دارد. ایجاد و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه نیز قدرت رقابت کشور در بازار جهانی پسته و همچنین میزان تولید این محصول را افزایش خواهد داد. با شناسایی بازارهای بالقوه جدید، صادرات پسته کشور افزایش می یابد و همچنین کاهش آسیب پذیری صادرات پسته کشور از ره آوردهای دیگر آن خواهد بود. در زمینه بازاریابی پسته، فرهنگ سازی و نظارت جهت عمل آوری و نگهداری بهداشتی و تولید محصول استاندارد، می تواند کارگشا باشد.
کلید واژه ها: پسته، تولید، بازاریابی، صادرات.
مبلغ واقعی 3,900 تومان 19% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 3,159 تومان